Wednesday, January 16, 2008

Japanese chair and table. (part 1 - kerusi)


1.0 Format - drawing limit - lower left 0,0 - upper right 1000,1000 - view - zoom - all.
2.0 Draw - Circle centre radius - 240.
3.0 Draw - Line - mula dari tengah bulatan - @240<70

4.0 Modify - mirror - line yang baru di buat.

5.0 Draw - Line - ambil dari 'quadrant' atas bulatan turun bawah - 48 - beluk kanan - sehingga intersection (polar), juga di kiri.

6.0 Modify - trim
7.0 Modify - object - polyline - select satu object - turn into one - join - select semua - enter enter.

8.0 Modify - array - 'select object' - ambil 'centre point' - total number of items - 4

9.0 View - Viewports - new viewports - pilih 'three right'.
Klik pecahan kanan - view - 3D views - SW Isometric.
Klik kotak kiri bawah - view - 3D views - front.
Kotak atas tidak perlu disentuh kerana secara 'default' adalah 'top view'.
10.0 Di 'top view' - Draw - solids - extrude - height - 40, angle - 0.

11.0 Untuk melicinkan (smooth) lukisan 3D - pergi ke tools - options di display - rendered object smoothness - naikkan dari 0.5 kepada 4 (ikut kesesuaian grafik).
contour line per surface - naikkan juga dari 4 kepada 20 (ikut kesesuaian grafik).
Di show silhouettes in wireframe - tandakan 'check'.
12.0 Di SW Isometric - Draw - circle centre radius - radiusnya 240.

13.0 Draw - solids - extrude - 'select' circle yang baru dibuat - 'height' - 10 - 'angle' - 0.

14.0 Draw - circle centre radius - radiusnya 75.
15.0 Modify move - @0,0,25

Pandangan 'front view'

Pandangan SW Isometric

16.0 Draw - Solids - Extrude - height - 10 - Angle - 0.

17.0 Di 'front view' - Draw - polyline.

Untuk melukis polyline - ikut point seperti di gambar atas - jangan lupa 'snap to quadrant' untuk point pertama dan keempat - antara point 4 kembali ke point pertama masukkan 'a' untuk 'arc' terlebih dahulu - enter - teruskan ke point lima - enter.
18.0 Draw - Solids - revolve. 'Axis'nya ambil atas dan bawah 'polyline' tadi (bertempat di tengah bulatan).

19.0 View - hide.

20.0 Di SW Isometric - Draw - circle centre radius - radiusnya 240.
21.0 Draw - Solids - Extrude - height - 25, Angle - 0.

22.0 Modify - fillet - r (untuk radius) - 10 - select.


23.0 View - hide.


24.0 Di 'front view' - draw - line 70 - ke kanan naik atas 400.
25.0 Draw - arc - start end radius - klik di hujung atas dan kiri bawah, key in - 1100,600 - enter.

26.0 Buangkan guidelines (garisan 70 dan 400 tadi).
27.0 Draw - line - 25 - di atas dan bawah.
28.0 Copy arc ke hujung.

29.0 Modify - Object - Polyline.
30.0 Draw - Solids - Extrude - height - 30, angle - 0.
Berikut adalah pandangan dari SW Isometric.

31.0 Di 'SW view' Modify - 3D operations - rotate 3D - 90 darjah - 'base point' ambil dua hujung di tapak kayu sebelah bawah. Modify - rotate - 90 darjah - base point adalah titik tapak terkiri sekali. Setelah proses 'rotate' di'front view' kayu adalah lurus.

32.0 Di SW Isometric - Modify - Move - kayu ke 'quadrant' kerusi.

33.0 Modify - 3D operation - 3D array - polar array - items - 4 - angle - masukkan 40- pilih dua 'centre point' sebagai 'base' untuk 'axis'.

34.0 Modify - 3D operation - 3D array - polar array - items - 4 - angle - masukkan negatif 40 - pilih dua 'centre point' sebagai 'base' untuk 'axis'.


35.0 Di 'top view' - Draw - circle centre radius - 295.
36.0 Draw - circle centre radius - 260 (di 'centre' yang sama).
37. Draw - line - dari 'centre' - @295<40.
38.0 Modify - Mirror.
39.0 Modify - Trim.

40.0 Modify - fillet - 'key in' r, yang atas r20 bawah r10 , 'select' dua bucu untuk membuat filet. Buat kesmua empat hujung.

41.0 Modify - object - polyline.
42.0 Di paparan SW Isometric - Draw - Solids - extrude - height - 25, angle - 0.

43.0 Modify - Move - ambil 'quadrant' dan hantar ke kerusi (guna 'midpoint).


44.0 View - hide.