Sunday, January 6, 2008

Kone dan gegelung 3D - part 1



1. Format - drawing limit - lower left 0,0 - upper right 6,6 - view - zoom - all.
2. View - viewports - new viewports - pilih 'three: right'. Klik di pecahan kiri - view- 3D views - SW isometric. Klik di pecahan bawah - view - 3D view - front. Pecahan atas kiri biarkan kerana secara 'default' adalah top view.

3. Di bahagian top view - klik - Draw - rectangle - @6,6.
4. Draw circle - '2 points' - klik hujung kiri bawah kotak (snap to end point) dan 'key in' 1.5 - enter.

5. Modify - 3D operation - rotate 3D - 'select bulatan' tersebut (di pecahan sw isometric)- pilih axis - kedua dua hujung kiri di kotak - 'key in' - 90 (darjah).
Berikut adalah pandangan dari sisi sw isometric :

6. Modify - Move - 'select' 'circle'/bulatan tersebut (di pecahan SW Isometric), pilih 'base point' di hujung kiri bawah kotak - enter - 'key in' - 0,0,0.75 - enter.

7. Modify - Copy - 'select' 'circle' tersebut (di pecahan SW Isometric), pilih 'base point' di hujung kiri bawah kotak - dan 'snap' 'end point' di bahagian hujung kanan kotak.

8. Modify - rotate (bukan rotate 3D) - 'select' bulatan pertama di pecahan SW Isometric' - pilih hujung kiri bawah kotak yang berdekatan sekali dengan bulatan sebagai 'base point'- 'key in' negatif 45 sebagai 'rotation angle'nya. Buat yang serupa di bulatan kanan - 'rotation angle' adalah 45 (nilai positif)- Enter.
Berikut adalah pandangan dari SW Isometric:

Berikut adalah pandangan dari Top View:

9. Klik di ruang 'command' - dan 'key in' surftab1 - tukarkan dari 'default' 6 kepada 20 - 'key-in' sahaja. Proses ini adalah untuk menghaluskan lagi lukisan 3D ini.
10. Draw - Surfaces - ruled surfaces - 'select' ke dua-dua bulatan tersebut - 'enter'.

11. Draw - line - dari hujung atas kiri kotak ke bawah kanan kotak. Proses ini untuk mencari 'midpoint' untuk di 'snap' kemudian nanti.

12. Modify - Array - 'polar array'- 'select object' - gegelung tersebut - enter - 'center point' - pilih 'midpoint garisan yang baru dilukis, 'total number of items' - 4. Enter.

13. Draw - Surfaces - 3D Surfaces - pilih 'cone'- 'specify center point for base cone' - pilih 'midpoint' line di tengah kotak. 'Key-in' 'D' - untuk tukar kepada 'diameter' (sekiranya tidak ditukar kepada diameter, spesifikasi adalah radius) - untuk spesifikasi sebelah bawah kone tersebut - 'key-in' 3.3. Untuk top - 'key-in' 'D' dan 'key-in' 1 - 'height of cone' - 'key-in' 5 - enter.

14. Draw - Surfaces - 3D Surfaces - pilih 'cone'- 'specify center point for base cone' - pilih 'midpoint' line di tengah kotak. 'Key-in' 'D' - untuk tukar kepada 'diameter' - untuk spesifikasi sebelah bawah kone tersebut - 'key-in' 1.12. Untuk top - 'key-in' 'D' dan 'key-in' 3.2 - 'height of cone' - 'key-in' 1 - enter.
15. Modify - move - 'select' kone yang baru dibuat - 'base point' adalah 'midpoint' line di tengah kotak, 'key-in' 0,0,4.75.

16. Draw - Surfaces - 3D Surfaces - pilih 'cone'- 'specify center point for base cone' - pilih 'midpoint' line di tengah kotak. 'Key-in' 'D' - untuk tukar kepada 'diameter' - untuk spesifikasi sebelah bawah kone tersebut - 'key-in' 3.2. Untuk top - 'key-in' 0 - 'height of cone' - 'key-in' 2.5 - enter.
17. Modify - move - 'select' kone yang baru dibuat - 'base point' adalah 'midpoint' line di tengah kotak, 'key-in' 0,0,5.75.

18. Buangkan semua guidelines iaitu kotak dan line dengan cara 'select' dan 'delete'.

19. Untuk lukisan yang lebih realistik - view - hide.
Berikut adalah pandangan dari sisi 'top' dan 'front' lukisan ini.