![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi1kAPohNcmKiH5pDP99FVuH_adpE7mLocuHWpHCEJ-_voABnXjOsEM_6N7CpaXhYorrJu89mDUAds1PpEi_MXkC7Lv1fgu_jKYKftP18BmfIVo2VZhbJf7_I9VErc-0crzGtHDOra9gco/s320/cone.bmp)
1. Format - drawing limit - lower left 0,0 - upper right 7,7 - view - zoom - all.
2. View - viewports - new viewports - pilih 'three: right'. Klik di pecahan kiri - view- 3D views - SW isometric. Klik di pecahan bawah - view - 3D view - front. Pecahan atas kiri biarkan kerana secara 'default' adalah top view.
3. Di bahagian top view - klik - Draw - rectangle - @3.5,3.5.
4. Draw - Line merentasi kotak (2 line).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhBKDbn7eg1ZVRqWu2ehRAeBmIbmHpKb8K_6r5yMfvDnv3UFHF5T5Z3icS4kbia-HnImneyanPofH5Op2drfrmt3ETmZX__6Op1b5uMrfi2ZfZlRfWQF-bT3-HrbZhoAQcJVH6ifYTgGnU/s320/1.bmp)
5. Draw - circle - center diameter - di tengah-tengah kotak - diameter - 2.5.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhmTzZ8YirCvK-nVVNCIRooLWVcWWYxNY2HYs8ouNfirBLXlZkxuJaf2spp7GouDvlLHTX3DOIuxf-cVyf1WDee-hh4Yf4PFnBr5NXad9X3g-Kh6Myt3bxSB3bI1KMM2Xnxwv22yc6m3Q/s320/2.bmp)
6. Modify - trim - bulatan - tinggalkan yang di atas sahaja.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEggj6MZ1Hc7dw5GyqjVt2o_Y7TOSSr5TF0IPmg8Fqq-0aUgWpQ9DVmJL9Q2AA4jIbBvoRH3elIyHlGD862pcDypsRvR5My62wzCmN5lsPr9y14fervJnBYJkPNlDiDNF6X1PSvKdw3dKKU/s320/trim.bmp)
7. Modify - array - polar array - 'select object' - baki bulatan tersebut - pilih 'centre point', 'total number of items' - 4.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZLpoVP3j9jxkIXMFO0BS5h0qY4dB_Un3Ck0OPo7w_szOA9kFvQ-FdufHOCqlWJcPjWWSsbpjHHwHdUk-XnOSrYJdV3DOPY5DikN4FOom1UWUeYJnsFGQdRt3hw1a5-bvVL7n7yHjFBZg/s320/array.bmp)
8. 'Delete' kedua-dua line yang merentasi kotak.
9. Modify - move - 'select' bulatan - pilih 'base point' di tengah tengah bulatan -'key-in' @0,0,2.5 - enter.
Berikut adalah gambaran sesudah 'move' dari sisi SW Isometric.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEju8sBnHuHJRszfinPQviIwHSjhB68P8qfWTo0oh_OM5UzZf3QNIX2ss-SSoDFt05PAQ1obbzKPYYzyQR8Sr1RCt8OVavAckvsZbS2OG9y6FHbKkV440DKcWAmfiTwmO5gzdORvMbkXUNY/s320/New+Picture.bmp)
10. Di lingkungan 'top view' lukiskan line dari hujung kotak mengena kepada pecahan bulatan gunakan 'snap to endpoint'.
Berikut adalah pandangan 'top view' dan pandangan 'sw isometric'.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5RwzcpOG8p1hKiIfT7s67cJyx0u7i1Siga_2oU46rLtwy3VjxhtKPXB9k-t_KU8tcjDFFMtZHr3vikayohuLWhzGr-Ca5CMfLbQHBNz71cyoUPIRLjTzTyB_gduTOoKxvO3hVCZNCg5I/s320/New+Picture.bmp)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjovNWBrYVCGrSj4YtKJ4aZshuBd_IvrerRl0MUZGK35bhT3ocn8B8JoT4VlBpQR1FC2UPUYKpWQHEUboLgQvlt8vNz8L3UmNRA1xSctV9fwZKtAqfkIUzQSvS_-amd_K8OEkDk-L7nmCQ/s320/sw.bmp)
11. Di top view - klik - Modify - explode - select gambar.
12. Untuk memudahkan penglihatan di SW Isometric - kita boleh sengetkan sedikit lukisan dengan klik di paparan SW Isometric - kemudian klik - View - 3D view - viewpoint presets - turunkan sedikit kedua dua meter mengikut kesesuaian.
13. Draw - Surfaces - Edge Surface - klik di satu bahagian di SW Isometric - ke empat-empat sempadan muka.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg6LaKDpQb6ahi4ssGVLIDSPahpP8BZXAaQ3IRK7eAZX7sxTwSsOI04YYUhuJr4D4X3z83Oy-IJ9GTlhTuV7pvG4WhldNJXvX8kGadPZ7wMverOVvQ6xXnNTXgckUghwZL_9quNPlrZo0E/s320/New+Picture.bmp)
14. Modify - array - surface yang telah di buat ke atas empat muka yang lain.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDS7OWrMjPV1VNLYl84m3nS-Vts3nuw8CB-Rceq4z2qTCdDERgjMYU71JVL3SGotyv29GngFxr_YXcIjIcx2Wo5dwzWOQysKkz7jR3hT0jcsho10i3seLjJToBtlIU3EDo-2jP2DegJro/s320/New+Picture.bmp)
15. Di SW Isometric - Draw circle centre diameter - 2.5.
16. Modify - copy ('circle' yang baru dibuat) ambil titik tengah bulatan sebagai 'base point' dan 'key-in' 0,0,4.5.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjR8wrwIXFcHv0JBd396SO7Y2RYEZVOFm16Nw5WqnOqq2q-n8ELhXZDil9JL0sVSHG7iCrRyGidKfKJ4XywK8O_XdfC0mmXe6Q18vvyuPKoTajoBBkBEdjf7dbnJYaF4ptqKPzDhc-pOeU/s320/New+Picture.bmp)
17. Untuk menghalusi lukisan - 'key-in' di 'command' - surftab1 - enter - dan tukarkan default dari 6 kepada 20.
18. Draw - Surfaces - ruled surface - 'select' kedua-dua bulatan yang baru dibuat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg2v5j-BzYW6j7KBndFJEgT3fsURd7HjjP_l6ByN0S4GUe3MNkw7VE6RRoV4Nd_bL1MLtPJGEY8qJOeHlX0f_IrcdnNoPSNtVsRHolDOGB04oPcIVc4LS-bS_rEbjuvCnOzDsQTiDjHQrg/s320/New+Picture.bmp)
19. Untuk memudahkan kita melukis selanjutnya - kita boleh memindahkan sementara 'surfaces' di kotak/kaki ke lain tempat untuk sementara waktu dengan cara seperti biasa iaitu - Modify - Move.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjVikiDaCxP95idHJCT82EkgSpTEAA3f82qMN5bcIq1H3-tw7xnLxDXYLOvJA43h79wwI06IXjDyfmQ6EbAynuRt2Pgt6qm9NBzxy7ZiBYwywTCWhOPM5Ufy6RREyzmZPFmJzCRm0HsNu8/s320/New+Picture.bmp)
20. Draw satu line di kotak asal dari hujung ke hujung (hanya untuk membantu menentukan 'midpoint').
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh7YEr3dXssRsgXwEAWbIe4ewe8VAktJfH0TRabiU_Deyb1-X-qlZQWjhJ14BB6hGAJ5ln9y0ZAPhWyBSNKg787kCneOdKEkfL8Gonfs9z6ldLih9HiDlsHqyDs_edUYg7Zwvs8a55-v_4/s320/New+Picture.bmp)
21. 'Key-in' di 'command' - UCS - M (adalah untuk 'move') dan klik di 'midpoint' garisan yang dilukis.
22. 'Key-in' di 'command' - UCS - M (adalah untuk 'move') dan 'key-in' 0,0,5.
23. Draw - circle - centre diameter - terus 'key-in' 0,0 - enter - 'key-in' 2 untuk 'diameter'nya - enter.
24. 'Move' semula 'surfaces' di bahagian bawah. Buang garisan yang dilukis di kotak bawah.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgz7mEenrkM6JcCnVe9MG-5HfeCXW6ItbgJXqy8kQI0uPKNTfaWe67jDyB6BMmYhgsBgi3kk4deYxyFtELjgRJTXR7hyphenhyphen1XeURDlTFawfvPOcsJ9-p1DXj697Oz9sv-XN0FgoG-SOvc1d7c/s320/New+Picture.bmp)
25. Modify - copy - 'circle' yang baru dibuat - klik 'base point' di tengah bulatan dan 'key-in' 0,0,3.5.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivp8hHSbMaWuTcj2G33_rHlcZt9XF8NYUwK-AxjadLv_87LHQMxkqVxuynIETYfVz8MK4WtopFwnnjoWC0aMfA6XANrKylrGW-UN1JxDptqEsiBmS4JYm2AJy-5IC-UGqALrdVQ4NMVwg/s320/New+Picture.bmp)
26. Draw - Surfaces - ruled surface - 'select' kedua dua 'circle' yang baru dibuat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNknSKGUTO8FB7DwQqfAlPRNDzRsEJnSOxbSx3P9oPpnKI263hs22E1RphD-pfSxyfe6hc_L8oroj7MkUztSWDBcDj94hQQVGuVP16_6al3XP5FBvnyU3ZfLrBm9KWUbXpRPmjOmyVVDg/s320/New+Picture.bmp)
27. Modify - 3D operation - rotate 3D - 'select' circle atas dan bawah dan 'surface'nya sekali - enter - klik di tengah tengah UCS untuk point pertama dan polarkan dengan paksi y untuk point ke dua - 'key-in' 90 darjah sebagai 'rotation angle'.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgj2Bkuh5uxWwxZ6JoP2kBLfxHj2GQBK0Gpdyh1BJ0P0wQGg-rJ4Ef2MIFXU3q6sv_kzq8WSMGpXYjtmaG33mJpCNf0efrMZUtONA2SZPSOjoV-g8bAQxmJqDcNdVATeMXOXAevMSJET2I/s320/New+Picture.bmp)
28. 'Key-in' di 'command' - UCS - M (adalah untuk 'move') dan 'key-in' 0,0,0.7.
29. Draw - circle - centre diameter - terus 'key-in' 0,0 - enter - 'key-in' 2 - enter.
30. Modify - copy - 'circle' yang baru dibuat ambil 'centre'nya sebagai 'base point' dan 'key-in' 0,0,4.5.
31. Draw - Surfaces - ruled surface - 'select' kedua dua 'circle' yang baru dibuat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjI3nEmDxw1zK6kOQBjUDn-moMHetwKjQ1GXJM2lNaOFM8qPzWOzpA_uZ7CV1GU_D54BmYWTsxlCn4CdNw2_2V7ccjgJ5Imt0Fri3yORtUBoL-Rz35U-IE01KKJjgLFDAM7CaaRcSLHcVI/s320/New+Picture.bmp)
32. Modify - 3D operation - rotate 3D - 'select' circle atas dan bawah dan 'surface'nya sekali - enter - klik di tengah-tengah UCS untuk point pertama dan polarkan dengan paksi y untuk point ke dua - 'key-in' negatif 135 darjah sebagai 'rotation angle'.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjgnKg3SsfPm5Q_FzHm4vNzvy7521oKgnxF6YBmv44J-PP5cJEO20wDfvZBa_WR1a3jkPK7UDtKC0snkepnLduJiouYlGZNZO4vF9MOK201KESm6dfiN6EdnCtIbNW4mEzG-RLVUUcrmrc/s320/New+Picture.bmp)
33. Di 'command', taip UCS, 'key-in' W untuk world - ini untuk mengembalikan UCS di tempat asal.
34. View - hide - untuk lukisan yang lebih realistik.
Berikut adalah pandangan dari 'top view' dan 'front view'.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiXiBtBzadT8DTY-Im4JIGzBl6yojHRxp3SbvJGS2Zveazx8LOBgElSrMCCNw7bKOM7Bf_ZnHdsqyctP3q1vIt_OECl5MYyhpfJ88X2E6iLMnLVAV-tGs1SzShpBJt2Gy5X5PnRaudPOm4/s320/New+Picture.bmp)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhz-hGLUBPyQDxDd8qfmm_YpFVvLmr9xV0mHQzZby1FLOCOmlW1uA7KeesTt75t5pblqwqRPSvj0EaHoB_xs2hSUFrArNRqvFhMBza9CfBUlJevN_8g7ptcu8FRT18PiMgkAQqk93d9Byo/s320/New+Picture.bmp)